…jeg kan få min bil retur fra mekaniker i dag.
Er en mere venlig måde at tale med mekanikeren på, end at kræve at den bliver klar i dag.
Hvordan tror du at manden i indskrivningen reagerer, hvis du kommer forpustet, let forsinket, stormende ind hos værkstedet og kræver at de er færdige samme dag, alt sammen i en lang sætning uden at give manden på den anden side en chance for at møde dig?
Alternativet, en anden måde kunne være at spørge “hvad skal der til før det kan lade sig gøre” – hvordan tror du han vil reagere på det?
Hvilken måde tænker du giver en positiv respons og hvilken giver en negativ?
Hvilken giver modstand, hvilken giver respons?
Forskellen i indstilling til mennesket på den anden side af skranken/bordet/fortovet
Er i alle vore interaktioner.
Hvad mon der skal til, for at jeg kan få lønforhøjelse, er en mere venlig måde at gå til samtale med chefennpå end “jeg vil have 5.000kr mere i løn, fordi…”
“Hvad skal der til for at vi kan få lov til at arbejde sammen med jer og løse denne opgave”, er en mere venlig måde at tage en dialog på end at fortælle hvad kunden kan få og hvad det koster, og så regne med at de køber.
Det ene åbner op, det andet lukker ned.
Hvilken måde er du i verden på?